Delphi32's Jeanneau 32.2 L'avalanche

De Defender-27 heeft plaatsgemaakt voor een Jeanneau 32.2. Valt er ook nog te zeilen met deze comfortcontainer?

24 december 2009

Het is weer winter (winterweer)

Na de laatste winterzeildag op 12 december (technisch gesproken een herfstzeildag, maar vooruit) is het weer aardig op hol geslagen in Nederland. Het zal u niet ontgaan zijn: onbegaanbare wegen, een treinennet dat vrijwel compleet tot stilstand kwam, de eerste schaatstochten op natuurijs (en natuurlijk de onvermijdelijke waarschuwingen dat het ├ęcht niet veilig was).
Inmiddels is het overdag alweer aan het dooien, waardoor onze stoepen voorzien zijn van een grijze drab, en ik vroeg me af: hoe zou het met het bootje zijn? Eerlijk gezegd is de wintertijd toch elke keer weer spannend. Vorst maakt water een beetje groter dan normaal, maar berooft het tegelijkertijd van zijn vloeibare eigenschappen: een dodelijke combinatie voor allerlei onderdelen in de boot. Hoe zou onze eigen lawine erbij liggen? Welke afsluiters zouden nu kapotgevroren zijn? Zouden de vriesdoppen nog netjes in de motor zitten?

Vanaf de kant zag ik de boot al liggen. Pfew, normale plek, normale waterlijn, we zijn niet aan het zinken. Voetje voor voetje schuifel ik over de steigerplanken die bedekt zijn met een laagje losliggend ijs, waarover sneeuw. Superglad en ik heb geen zin om in de plomp te belanden. De eerste inspectie van dichtbij stemt hoopvol: veel sneeuw op dek maar geen rare dingen.
Sneeuwlawine
Zeer behoedzaam hijs ik me op het spekgladde dek (het is hoogwater dus de opstap is extra groot) en kom in de kuip. Zitten op de banken kan ik maar beter even vergeten.
Volle kuip
Ik klauter naar binnen, de thermometer geeft +0.1 graden aan. Dat houdt niet over dus de kachel mag aan, kan ik meteen de accu's en de kachel testen. De Eco-stand van de kachel houdt niet over: na een half uurtje stoken is het 4 graden binnen. Omdat ik toch zo weer weg ga, laat ik de turbostand maar even voor wat het is.
Inspectie gedaan van alle mogelijke pijnpunten: afsluiters, watertank, motor... nergens iets vreemds te bekennen. Het is overal droog binnen en dat stelt de mens gerust. Nog even de marifoon voorzien van mijn MMSI, nogmaals een kiekje over het dek gemaakt
Nog meer sneeuw
en ik weet dat de boot gewoon klaar is voor zijn volgende ritje. Het Hollands Diep is nog lang niet dichtgevroren dus er kan zeker gezeild worden!