Delphi32's Jeanneau 32.2 L'avalanche

De Defender-27 heeft plaatsgemaakt voor een Jeanneau 32.2. Valt er ook nog te zeilen met deze comfortcontainer?

05 juni 2006

Zeilklaar?

Goed, de kettingen gemonteerd, vorige week de fok gehesen en gestreken in de haven om te checken of alles liep zoals het moest, en om routine op te bouwen. Dat ging allemaal vrij goed, en vandaag was het de beurt aan het grootzeil en de genua. Doel was om vandaag een stuk te zeilen...
Allereerst het grootzeil. Dat liep vast door een oneffenheid in de rail aan de mast. Met wat gepruts kregen we het zeil gelukkig weer naar beneden. Maar wat te doen met een vastlopend grootzeil? Zo kan je natuurlijk niet zeilen :( Na wat heen en weer geloop en gedenk kwamen we met een oplossing: de runnertjes van de bovenste helft van het zeil verwijderen, het zeil vliegend voeren dus. Runnertjes verwijderd, zeil gehesen.. blijkt het zeil te groot voor de mast! Wat een idioot gedoe; gelukkig konden we een eerste rif zetten en nog stond het zeil bijna tot aan de top.
Zeil gehesen
Van de buurman kreeg ik de tip om één baan uit het zeil te verwijderen, dus het grootzeil effectief in te korten, want dan past het precies. Dat gaan we dus maar doen.
Daarna was de genua aan de beurt. Die had ik meegenomen omdat het verschrikkelijk licht weer was, rond 2 of 3 Bft. Gelukkig ging die wat gemakkelijker de lucht in, zodat we ineens tegen 2 gehesen zeilen aankeken.
Zeilen gehesen
Zeilen gehesen
We besloten om af te varen, maar het zat allemaal niet mee. De keerkoppeling wilde niet in z'n werk. Gelukkig had ik dit akkefietje al eerder meegemaakt dus was ik niet zo benauwd. Motorluik open, en jawel, het pennetje tussen de control en de bedieningshandel van de keerkoppeling was weg... logisch eigenlijk, de borgpen was ooit een verbogen paperclip of zo. Tegenwoordig heb ik dus voldoende spullen aan boord, dus een nieuw pennetje met fatsoenlijke borgring waren snel gemonteerd. Helaas was het toen te laat om te zeilen. Volgende keer beter, we weten nu in ieder geval hoe het zit!

Mensen vragen me wel eens of ik niet moedeloos van dit project word. Iedere keer denk ik dat we kunnen varen, komt er weer een lulligheidje tussen. Op zich is dat waar; en de teleurstelling is er vaak niet minder om. Vandaag was het echt prima zeilweer en had ik graag gevaren. Maar:
- we doen op deze boot alles voor het eerst dus we móeten wel uitproberen
- het zoeken naar oplossingen voor problemen is juist wat ik zo leuk vind
- en het geeft meteen de kans om de boel nou echt goed op te lossen

Vandaar ook dat de kettingen gaan verdwijnen. Die voldoen wel voor licht weer, maar met zwaarder weer zijn ze echt te zwak. Vanuit het handigste botenforum van Nederland komen zoveel goeie tips dat ik er altijd weer uitkom en zeker niet moedeloos word.

03 juni 2006

Zeilklaar!

Maar eerst een foto van nu versus toen:
Na en voor de verf
Vandaag heb ik de boel zeilklaar gemaakt. In de eerste plaats moest er een ketting van de boeg naar de preekstoel, met een spanner ertussen. Deze dient als ontlasting van de preekstoel; als je de voorstag op spanning brengt komt er een enorme kracht op de preekstoel te staan, die wordt nu opgeheven door de ketting (kracht komt op de romp). Daarna moesten de noodoplossingen voor de te korte stagen gemonteerd.
Noodoplossing
Een stuk steviger
Alle touwtjes zijn verwijderd, en evenals de gegalvaniseerde ketting vervangen door RVS 316. Heeft een veel hogere breeksterkte en roest niet.
Daarna was het voorstag aan de beurt, daar moest een klein stukje (105 cm) extra stag aan. Het setje blokken dat ik daar had staan (oorspronkelijk de grootschoot) is van een nieuwe lijn voorzien en doet nu dienst als neerhouder.
De neerhouder
Hekstag is ook op maat gemaakt, bevestigd aan de hekstoel en op spanning gebracht. Alle stagen zijn nu gezekerd en staan op spanning. De mast staat nog scheef maar dat ligt aan de mastvoet, fix ik volgend jaar wel.
De extra balk die ik bij de mast heb gekregen bleek niet de spinakerboom, maar de bokkenpoot om de mast te strijken. Had ik dat geweten, dan had ik Richard een hoop blauwe plekken bespaard :)
Grootschoot zit ook op z'n plek, dus zeiltechnisch is alles klaar om de eerste proefvaart op de zeilen te gaan doen. Ik moet toegeven dat ik daar bijna niet op kan wachten....